مقایسه کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

توسط محمد کمالی
11/5/2021 12:07:23 AM
4 دیدگاه

کفپوش اپوکسی یک پلیمر ترموست به شمار می رود که با سه فرمول مشخص بر پایه آب، پایه حلال و 100 درصد جامد تحت عنوان کفپوش استفاده می شوند .در این میان اپوکسی از نوع صد در صد در دسته بهترین نمونه اپوکسی ها قرار می گیرد. چرا که از ویژگی هایی همچون مقاومت بالا و سخت بودن برخوردار است. درجه ضخامت آن ها نسبت به  پر کردن ترک ها بسیار کم تر می باشد. یکی از کاربرد های مناسب برای اپوکسی ها  استفاده روی بتن می باشد این کاربرد برای بتن های در حال تعمیر بسیار مناسب می باشد. 

کفپوش پلی اورتان همچون اپوکسی به عنوان  یک ساختار قابل اجرا بر روی سطح بتنی کاربرد دارد.  به طور کلی پلی اورتان یک ترکیب پلیمری می باشد که شامل  بازهای هیدروکسی و دی ایزوسیانات ها می باشد.
کفپوش پلی یورتان را می توان به راحتی اصلاح نمود تا دوره کیورینگ آن را افزایش یا کاهش داد. به طور کلی، اجرای کفپوش پلی اورتان کار ساده ای نمی باشد. کفپوش پلی یورتان با دوره کیورینگ محدود و حساسیت بالا نسبت به رطوبت نیاز به پرسنل اجرایی با تجربه و آموزش دیده دارد.
به طور کلی چنانچه که بخواهید در مقایسه کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان  به جواب درست و مناسب برسید کار ساده ای نخواهد بود. در واقع اگر چه هر کدام مزایای منحصر به فردی دارند اما به طور مستقیم نمی توان یکی را برتر دانست. در واقع در زمان خرید باید بر اساس نیاز شما باشد و قیمت و ارزان بودن آن ها مورد های بعدی مقایسه شما باشد. 
 
مقایسه کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

کاربرد های کفپوش اپوکسی

آنچه که مشخص است کاربرد بالای  کفپوش های اپوکسی می باشد که این موارد عبارت اند از :
  • برای کف فضا و مکان های صنعتی همچون کارخانجات و کارگاه ها
  • در جهت استفاده در کف انبار ها
  • بهره برداری  در فضاهای تجاری مثل فروشگاه ها و مراکز خرید 
  • کف خانه ها 
  • کف حمام و سرویس های بهداشتی
  • کف استخر ها
  • راهروهای اضطراری در برج های اداری و تجاری
  • کف بیمارستان ها و درمانگاه ها
  • سالن های زیبایی و آرایشی
  • سالن و مراکز ورزشی
  • کف فرودگاه ها

 

انواع کفپوش اپوکسی

با توجه به آن که کفپوش اپوکسی از کاربری بالایی برخوردار می باشد در فضاهای زیادی قابل اجرا می باشد. در متن ذیل انواع کفپوش اپوکسی عنوان شده می باشد که عبارت اند از :

  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک
  • کفپوش اپوکسی دکوراتیو
  • کفپوش اپوکسی ضد اسید
  • کفپوش اپوکسی گرانیت
  • کفپوش اپوکسی آنتی داست
  • کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال
انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش پلی یورتان چیست ؟

پلی یورتان همچون اپوکسی می باشد که در دسته پلیمر ترموست قرار می گیرد و منجر به پوشش دهی بالا می گردد. پلی یورتان نیز انواع مختلفی دارد که در این میان  پلی یورتان آلیفاتیک به عنوان بهترین نوع آن به شمار می رود که مقدار جامدی آن بین  60% تا 70% می باشد که تنها 2 تا 3 میلیمتر ضخامت به خود می گیرد. 
ویژگی منحصر به فردی که پلی یورتان دارد انعطاف پذیری بیشتر آن در مقابل اپوکسی  می باشد که همین ویژگی باعث جذب راحت تر ضربه می شود. از دیگر مزایای مفید آن  مقاومت بالای آن  در برابر اشعه UV می باشد. این کفپوش در برابر آفتاب و تغییر دما مقاوم تر از اپوکسی می باشد و قابلیت تغییر رنگ  ندارد.  
 
 

مزایای کفپوش پلی اورتان چیست ؟

کفپوش پولی اورتان از پوشش دهی بسیار مناسبی برخوردار می باشد. در فرمولاسیون های موجود برای پلی یورتان ، آلیفاتیک بهترین انتخاب در میان آن ها به شمار می رود.
این فرمولاسیون تقریبا از ۶۰ تا ۷۰ درصد جامد اند. کفپوش های پولی اورتان تنها  حدود ۲ تا ۳ میلی متر از ضخامت برخوردار می باشند که این موضوع در کفپوش اپوکسی ممکن نمی باشد. 
مزایای منحصر به فرد این نوع کفپوش ها مقاومت بالا  در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) می باشد به این صورت که  با قرار گرفتن در نور آفتاب به مدت طولانی ، تغییر رنگی نخواهد داشت.
با توجه به اینکه سختی پلی اورتان نسبت به اپوکسی پایین تر می باشد. اما مقاومت بهتری در برابر خش و خط و تغییرات آب و هوایی  به نمایش می گذارد.
لازم به ذکر است کفپوش پلی اورتان ضخامت کمی در نتیجه کار به خود اختصاص می دهند به همین دلیل از این نظر کاربر پسند می باشند. لازم به ذکر این موضوع می باشد که  نازک بودن پوشش همیشه به معنی ضعیف بودن آن نمی باشد.
در زمینه ی شیمیایی می توان عنوان داشت که  کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی در یک تراز می باشند زیرا هر کدام در موارد مختلف استفاده مختلفی نیز دارند.  اپوکسی در مقابل  اسید سولفوریک مقاوم  بالاتری  را نمایش می گذارد در حالی که  پلی یورتان خواص بهتری در مقابل  با اسید لاکتیک نشان می دهد. از این رو بیشتر در کارخانه های تولید محصولات لبنی، پلی یورتان مورد توجه بیشتری قرار می گیرند در مقابل نیز کفپوش های اپوکسی در صنایع  باتری سازی، مقاومت بالاتری را نشان می دهند.
 
 

مقایسه کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

کاربرد کفپوش‌های اپوکسی، معمولا در صنایع سنگین، انبارها، شرکت‌های حمل و نقل و کارخانه‌ها می باشد. در مکان هایی که تردد ماشین های سنگین همچون لیفتراک و کامیون ها زیاد می باشد استفاده از این نوع کفپوش ها انتخاب مناسبی می باشد.
چرا که بسیار مقاوم تر از سایر کفپوش ها می باشد و در مقایسه با کفپوش پلی یورتان عمر و مقاومت بالاتری در برابر فشار نشان می دهند. ازجهتی  کفپوش‌های پلی یورتان منعطف و نرم ‌تر می باشند که همین امر موجب مقاوم تر بودن در برابر خراشیدگی می باشد. ضمن اینکه کفپوش های اپوکسی ضربات را کمتر از کفپوش‌های پلی یورتان جذب می کنند.
موضوع  انعطاف ‌پذیری بالای  کفپوش‌های پلی یورتان منجر به آن شده تا در مواردی که  سطح دچار لرزش دارند. همچون  پارکینگ ها ی طبقاتی، مناسب ترین انتخاب به شمار بروند. همچنین ویژگی انعطاف پذیری آن  خاصیت  ضد آب بودن سطح را افزایش می دهد.  پلی یورتان باعث می شود تا ترک ‌های بتن به راحتی باعث گسترش  در سطح کفپوش نرسند و به لایه های دیگر وارد نشود. 
 
 

عمده تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

  • کفپوش اپوکسی معمولاً از پلی یورتان ها سخت تر می باشند.
  • جنس کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان به مواد شیمیایی مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهند.
  • کفپوش پلی اورتان نسبت به رطوبت حساسیت بیشتری دارند.
 

سخن پایانی 

کفپوش پلی یورتان و کفپوش  اپوکسی هر دو پلیمر ترموست به شمار می روند که هر کدام مقاومت بالایی را نشان می دهند. امروزه در محل های مختلف با توج به شرایط انتخاب می شوند . به طور کلی نمی توان مقایسه ساده ای بین این دونوع کفپوش انجام داد. چرا که هر کدام با توجه به محیط  می توانند انتخاب مناسبی باشند.
 

دیدگاه ها

یک دیدگاه بنویسید

مطالب مرتبط

خبرنامه

عضو خبرنامه شوید

آخرین دیدگاه ها

  • در تمام سایت های ایرانی بهترین سایتی است که فضای رقابتی برای قیمت محصولات ایجاد کرده است
    3 دقیقه پیش
    در بخش اپوکسی